• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Сторінка музичного керівника

«Використання малих форм дитячого фольклору в музичному розвитку дошкільнят»

Український фольклор у сучасному соціумі переконливо пояснюється незмінністю та повторюваністю його жанрів впродовж століть, своїм неоціненним розвивальним та виховним значенням у життєдіяльності дітей.

Слово «фольклор» в буквальному перекладі з англійської означає народна мудрість. Фольклор – це створена народом поезія, в якій він відображає свою трудову діяльність, суспільний і побутовий устрій, знання життя, природи і культури.

Дитячий фольклор є багатющим матеріалом для розвитку дитячого мовлення, культури мови та вокальних навичок. Він наповнений внутрішньою естетичною силою. Дитячий фольклор стимулює творчі прояви дітей, будить фантазію. Творчість збагачує особистість, життя дитини стає інтенсивнішим і змістовнішим. В результаті спілкування з фольклорними творами дітям передаються їх настрої і відчуття: радість, тривога, жаль, ніжність…

Що ж відноситься до дитячого фольклору?

  • Пестушки – пісеньки, якими супроводжується догляд за дитиною.
  • Потішки – ігри дорослого з дитиною (з його пальчиками, ручками).
  • Заклички – звернення до явищ природи (сонцю, вітру, дощу, снігу, веселки, дерев).
  • Лічилки – коротенькі вірші, що використовуються для справедливого розподілу ролей в іграх.
  • Скоромовки і чистомовки непомітно навчають дітей правильної і чистої мови.
  • Дразнилки – веселі, жартівливі, віршики, коротко і влучно називають якісь смішні сторони в зовнішності дитини, в особливостях його поведінки.
  • Примовки, жарти, перевертиши – забавні пісеньки, які своєю незвичністю веселять дітей.
  • Примовки, потішки, пестушки приносять радість дітям. Без цих веселих віршів дитина ніколи не опанує свою рідну мову досконало, формування культурно-гігієнічних навиків перетвориться на нудне безрадісне виконання вказівок дорослого.
  • Колисанки – народний фольклор супроводжує життя малюка з найперших днів появи на світ. Найпершими творами фольклору, з якими знайомиться дитина, є колискові пісні. Колискові пісні, на думку народу – супутник дитинства. Вони на ряду з іншими жанрами містять в собі могутню силу, що дозволяє розвивати мову дітей, образне сприйняття та музикальність.

Використання в практиці роботи з дітьми дошкільного віку малих форм фольклору є одним з ефективних способів сприяння розвитку мовлення, логічного мислення, пам’яті та музичного слуху у дітей. Різні жанри музичного дитячого фольклору допомагають в доступній формі ознайомити дітей з навколишнім середовищем, ввести їх у доросле життя, збагатити словник образними виразами та поетичними рядками, сприяють виробленню дикції та інтонаційної виразності, позитивно впливають на емоційний стан та настрій дітей, а також знайомлять з музичним мистецтвом.

Колискові пісні, потішки, пестушки, забавлянки, скоромовки тощо невідривні від виховання, і відіграють важливу роль у передачі знань про навколишню дійсність, у формуванні дитини як національно свідомої особистості з високими духовно-моральними та естетичними якостями, зокрема, в її музичному розвитку. Вони вражають різноманітністю та своєрідністю будови, широким використанням засобів музичної виразності, актуалізуючи неоціненну доцільність використання дитячого фольклору в музичній роботі з дітьми.

Як організувати домашнє дитяче свято

У батьків, які вирішили самостійно організувати дитячу вечірку, крім турбот, чим розважити і нагодувати гостей обов’язково виникне питання – як провести свято, щоб все пройшло гладко, без сліз і розчарувань. Ось декілька порад:

Будуйте розваги так, щоб діти “грали проти поля”, а не змагалися один з одним. Спільні пошуки скарбів, колективне заробляння призів на команду згуртує хлопців краще, ніж суперництво (нагадую, що мова йде про свято для дошкільнят).

Якщо ваш сценарій побудований на виконанні завдань – не вимагайте, щоб всі діти виконували кожне завдання. Це затягує захід, інші гості нудьгують, когось доводиться вмовляти. Так що нехай 1-2 добровольця візьмуть участь у конкурсі (і не треба вимагати строгого виконання правил), і переходите до наступної гри. А ось якщо всім дітям захочеться, і по кілька разів, кидати кульки в ціль або проходити смугу перешкод – відійдіть в сторону і дайте їм награтися.

Приготуйте призи та подарунки для всіх гостей. Краще однакові. Якщо ви збираєтеся давати призи за перемогу в конкурсах, обов’язково придумайте, як і за що ви будете нагороджувати тих, хто програв. Ігор і розваг повинно бути з запасом, але не прагнете продемонструвати гостям всю придуману програму. Між конкурсами та іграми робіть паузи. Не намагайтеся перекричати дитячий гамір, а вичікуйте, коли малюки заспокояться і подивляться на вас в очікуванні продовження.

Будьте обережні з музикою. Багато дітей сприйнятливі до різких звуків. Крім того, навіть ненав’язливий звуковий фон погано діє на збудливих дітей. Тому музику, як і мультфільми, включайте, але не надто голосно і ненадовго.

Придумайте кілька справ для “пустельників” – дітей, які не зможуть або не захочуть влитися в колектив. Мультфільм, цікава розмальовка, конструктор, виробний набір допоможуть дитині не відчувати себе самотнім.

Якщо дитяча компанія розбушувалася – відразу ж запропонуйте їм спокійне заняття: зробити браслет з намистин, розсортувати з закритими очима геометричні фігури, пограти в “Море хвилюється” або “Зіпсований телефон”.

Приготування до свята нерідко проходять цікавіше самого торжества. Прикрашати приміщення, готувати частування, брати участь в концерті або виставі, робити подарунки батькам маленьким гостям буде не менш цікаво, ніж брати участь в іграх і конкурсах.

Забудьте про «не встигли», «не вдалося», «не вийшло». Успіх свята вимірюється дитячими посмішками, а не кількістю страв на столі або пунктами у розважальній програмі.

Кiлькiсть переглядiв: 411